Ethical aspects of research in special education during the war

- Литовченко, С.В. (orcid.org/0000-0003-0001-4667) (2023) Ethical aspects of research in special education during the war In: Українська психологія. ХХІ століття. Початок. (Дні української психології в Берліні): матеріали науково-практичної конференції з міжнародною участю 27-28 квітня 2023 року: Зб. матеріалів . Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України, м. Київ, Україна, pp. 203-207. ISBN 978-617-7745-21-0

[img] Text
Литовченко_Збірник конференції-204-208.pdf - Published Version

Download (741kB)

Abstract

The following worldview ideas and key values should be the basis of the organization of research in special education today: the perception and implementation of international approaches and universal human values regarding the observance of human rights, democratic and humanistic norms of the development of the world community, tolerance, non-discrimination, respect for differences (otherness) , recognizing them as a norm, freedom of choice; the priority of the child's interests, the value of childhood and cooperation with the family, emphasis on individual needs and capabilities, strong qualities of the child ("child-friendly space", "actions in the best interests of the child", etc.). It is time to revive / affirm national ideas, initiate and develop new foundations of the national education system (respect for national history, traditions, etc.). At the same time, in the extremely difficult period of wartime, it is important to pay close attention to the psychological state of all participants in the educational process, establish effective communication, reduce the level of anxiety, provide the necessary assistance, etc. Children with special educational needs are the most vulnerable category among education seekers who, in the conditions of martial law, need special support and attention.

Item Type: Book Section
Additional Information: У збірнику матеріалів науково-практичної конференції з міжнародною участю висвітлюються досягнення, актуальні проблеми та перспективи розвитку психологічної науки в Україні на початку ХХІ століття; сучасний стан психологічної практики і прикладної психології та важливі для сьогодення питання професійної підготовки психологів у закладах вищої і післядипломної освіти. У збірнику представлено доповіді, виголошені на пленарному засіданні, та тези доповідей учасників конференції за секціями. Матеріали конференції розраховані на вчених-психологів, освітян, управлінців, усіх, хто забезпечує функціонування і розвиток освіти, здійснює її психологічний науково-методичний супровід.
Keywords: special education, children with special educational needs, research, ethical norms, war
Subjects: Science and knowledge. Organization. Computer science. Information. Documentation. Librarianship. Institutions. Publications > 3 Social Sciences > 37 Education > 376 Education, teaching, training of special groups of persons. Special schools > 376.3 Виховання та освіта осіб із вадами зору, слуху, мови та нервовими захворюваннями.
Divisions: Mykola Yarmachenko Institute of special education and psychology of National academy of educational sciences of Ukraine > Department of education of children with hearing disabilities
Depositing User: Зав.від. С.В. Литовченко
Date Deposited: 21 Jun 2023 20:08
Last Modified: 21 Jun 2023 20:08
URI: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/735784

Downloads

Downloads per month over past year

Actions (login required)

View Item View Item