- Дорошенко, Н.М. (orcid.org/0009-0000-7869-5859), Тороп, К.С. (orcid.org/0000-0002-2330-1960) and Швець, Н.М. (orcid.org/0009-0006-4783-5613)
(2024)
Model curriculum «Technology (service labor). Grades 7-11» for special general education institutions for children with intellectual disabilities
[Teaching Resource]
Abstract
The model curriculum «Technology (service labor)» aims to create conditions for the formation of life, labor, aesthetic and technological competence of students, a system of technological knowledge and skills, education of labor, civic and patriotic qualities of their personality, professional self-determination of students in the labor market, formation of a life-oriented worldview. The objectives of the course «Technology» (service labor) are: skills, increasing the level of cognitive activity of students and developing their abilities to consciously regulate labor activity; mastering by students of labor knowledge, skills sufficient for independent housekeeping; preparing students to perform the duties of cleaners of office and production facilities, food units, dishwashers, janitors, landscapers, laundry workers; correction of shortcomings in labor activity; creating conditions.
Item Type: |
Teaching Resource
|
Additional Information: |
Дорошенко Н.М., Тороп К.С., Швець Н.М. Модельна навчальна програма «Технології (обслуговуюча праця). 7-11 класи» для спеціальних закладів загальної середньої освіти для дітей із порушеннями інтелектуального розвитку та закладів загальної середньої освіти зі спеціальними класами для дітей із порушеннями інтелектуального розвитку. Київ: Інститут спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України, 2024. 147 с. Рекомендовано Міністерством освіти і науки України (Наказ Міністерства освіти і науки №313 від 12.03.2024 р.) |
Keywords: |
model curriculum, basic secondary education, children with intellectual disabilities |
Subjects: |
Science and knowledge. Organization. Computer science. Information. Documentation. Librarianship. Institutions. Publications > 3 Social Sciences > 37 Education > 37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education > 37.09 Organization of instruction Science and knowledge. Organization. Computer science. Information. Documentation. Librarianship. Institutions. Publications > 3 Social Sciences > 37 Education > 373 Kinds of school providing general education Science and knowledge. Organization. Computer science. Information. Documentation. Librarianship. Institutions. Publications > 3 Social Sciences > 37 Education > 376 Education, teaching, training of special groups of persons. Special schools > 376.3 Виховання та освіта осіб із вадами зору, слуху, мови та нервовими захворюваннями. Science and knowledge. Organization. Computer science. Information. Documentation. Librarianship. Institutions. Publications > 6 Applied Sciences. Medicine. Technology |
Divisions: |
Mykola Yarmachenko Institute of special education and psychology of National academy of educational sciences of Ukraine > Department of education of children with intellectual disabilities |
Depositing User: |
наук. сп. Інна Всеволодівна Бобренко
|
Date Deposited: |
12 Nov 2024 14:29 |
Last Modified: |
06 Jan 2025 04:51 |
URI: |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/743067 |
Downloads per month over past year
Actions (login required)
|
View Item |