- Kucheriavyi, O. H. (orcid.org/0000-0001-5469-0949) (2022) Система професійно-цифрових компетентностей викладача вищого педагогічного навчального закладу ScienceRise: Pedagogical Education, 2 (47). pp. 44-49. ISSN 2519-4976
Text
255072-Article Text-587102-2-10-20220519.pdf Download (241kB) |
Abstract
Стаття присвячена проблемі обґрунтування цілісної цільової спрямованості підготовки майбутніх учителів закладів вищої педагогічної освіти до професійної діяльності в умовах цифровізації суспільства: системи їх професійно-цифрових компетентностей. Висувається основна концептуальна ідея: професійно-цифрові компетентності викладача вищого педагогічного навчального закладу знаходяться в ізоморфній залежності від його професійних функцій і утворюють цілісну систему – еталонну модель цільового орієнтиру цифровізованого освітнього процесу в аспірантурі. Інтегрально-функціональний вимір описує процедуру створення цілісного набору оновлених функцій викладача в цифровому освітньому середовищі педагогічного університету. Окреслено сукупність критеріїв їх пошуку: 1) специфіка функціонального наповнення видів педагогічної діяльності з урахуванням процесу цифровізації вищої освіти; 2) предмет стосунків учителя з майбутніми вчителями та громадським життям; 3) характер відповідних посилань. За всіма критеріями в їх єдності визначено три основні професійно визначені функції: евристично-цифрову, управлінсько-цифрову та цифровий саморозвиток. До них додаються суто інструментальні загальнопрофесійні – виконавчо-цифрові, технічно-цифрові та функція відповідності цифровій безпеці. Підкреслено відмінності між поняттями «професійно-цифрова» та «цифрова» компетентність. Сформульовано концепцію системи професійно-цифрових компетентностей викладача вищого педагогічного навчального закладу як цілісної та взаємопов’язаної сукупності їх компонентів, адекватної його певним професійним функціям у цифровому середовищі. Визначено таку актуальну систему компетентностей: евристично-цифровий аспект (компетентності у сферах педагогічних інновацій, цифрового змісту особистісно-професійного розвитку, зокрема, світоглядно-екзистенційної спрямованості тощо); управлінський та цифровий аспект (компетентності педагога діагностично-прогностичної, мотиваційної, проектної, організаційної, стимулюючої та контрольної функціонально-управлінського характеру); саморозвиток-цифровий аспект (важливий для особистісного, професійного та професійно-культурного розвитку компетентності вчителя); аспект цифрової культури (цифрові компетенції, висвітлені в літературі, важливі для пошуку, прийому, обробки та виведення інформації, використання базового та прикладного програмного забезпечення, вирішення технічних проблем, захист персональних даних, авторське право тощо).
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |