Digital Library NAES of Ukraine

The manual for technology teachers is a component of the educational complex for the continuous system of national art and design education

- Вдовченко, Віктор Володимирович (orcid.org/0000-0003-3509-2972) and Сорочан, Ніна Миколаївна (2017) The manual for technology teachers is a component of the educational complex for the continuous system of national art and design education In: Анотовані результати науково-дослідної роботи Інституту педагогіки НАПН України за 2017 рік, м. Київ, Україна.

[thumbnail of Розкрито особливості посібника «Художньо-проектна творчість» для вчителя технології – важливого складник навчального комплексу для неперервної системи національної художньо-проектної освіти.] Text (Розкрито особливості посібника «Художньо-проектна творчість» для вчителя технології – важливого складник навчального комплексу для неперервної системи національної художньо-проектної освіти.)
ВВВ_СНМ Пос вч техн – скл навч компл ННХПО 2017.pdf - Published Version

Download (2MB)

Abstract

The educational material of the scientific-methodical manual for the teacher of technology is directed on acquisition of subject competence in educational activity by future designers and experts of art-design sphere, in the course of art-design, subject-transforming activity. Experimentally tested, the author's common methodological approaches to the study of different types of design, is a system-creating factor for the further development of high school students' abilities for design and forecasting activities, creative thinking necessary for further design and art design activities, both in profile and in higher school. The prepared manual is an important component of the continuous system of national art and project education, developed by Professor V. Vdovchenko (primary - 1-4 grades; general - 5-9 grades; profile - 10-11 grades; professional - universities. The author's adherence to the didactic principles of continuity and perspectives in the conclusion of scientific and methodological materials allows to gradually master the general principles of unity of three types of design - verbal (verbal), color-graphic (visual), subject-plastic (three-dimensional) and the interdependence of three stages of the holistic design process - design (design) project), design (design project), development of technology for the production of industrial circulation sample (project of engineer-technologist).

Item Type: Conference or Workshop Item (Poster)
Additional Information: Посібник має такі розділи: 1. Стандартизовані державні вимоги для профільного навчання технологій у старшій школі спеціалізацією «Художньо-проектна творчість» (далі «ХПТ»). 2. Зміст навчальної програми «ХПТ». 3. Психолого-педагогічне дослідження психологічних особливостей професійної спрямованості учнів профільних класів. 4. Компетентності профільної підготовки за спеціалізацією «ХПТ» та вимогами довузівської підготовки за спеціалізацією «Дизайн». 5. Професії із художньо-проектної творчості. 6. Методичні рекомендації для проведення занять з технології у 10–11 класах. Актуальність науково-методичного дослідження для вчителя технології визначається вимогою української національної педагогічної науки системно навчати старшокласників усім видам дизайну та основним підходам з оволодіння художніми техніками за допомогою новітніх педагогічних технологій. Експериментально апробовану з допомогою посібника нову авторську педагогічну технологію розвивального навчання в освітній галузі «Технології» для профільного навчання технологій у старшій школі викладено у «Методичних рекомендації для проведення занять з технології у 10–11 класах» (Розділ 6.). З допомогою матеріалів посібника вдалося практично реалізувати синтез взаємодоповнюючих теоретичних та методичних положень, що надає вчителям технології раціональний інструментарій для профільного навчання технологій за спеціалізацією «ХПТ». Практичне значення дослідження полягає в тому, що узагальнений та систематизований професором В.В. Вдовченком науково-методичний матеріал буде широко використаний для профільного навчання технологій за спеціалізацією «ХПТ». Матеріали посібника викладено сучасним понятійно-термінологічним апаратом, за результатами глибокого рівня пошуку та узагальнення тематичного матеріалу для його впровадження в навчально-виховний процес профільної школи.
Keywords: "Methodical recommendations for conducting classes in technology in grades 10-11", author's pedagogical technology of developmental training of Professor V. Vdovchenko, author's joint methodological approaches to study different types of design, annotated results of research work of the Institute of Pedagogy of NAPS of Ukraine for 2017, Vdovchenko, Vdovchenko VV, interdependence of three stages of integral design process - design (design project), design (design project), types of design, requirements of pre-university training on specialization "Design", high school, teacher of technology, design and art. project activity, observance of didactic principles of continuity and perspective, experimental approbation, experimental approbation, general principles of unity of three types of designing - verbal (verbal), color-graphic (visual), subject-plastic (volume-spatial), acquisition of subject competence in future educational activities d designers, the content of the curriculum "KhPT", Institute of Pedagogy, Competences of specialized training in the specialization "KhPT", guidelines for technology classes in grades 10-11, N. Sorochan, educational material, educational process of the profile school, scientific methodical research, scientific-methodical manual for the teacher of technology, scientific-methodical materials, continuous system of national art-design education, the newest pedagogical technologies, educational branch "Technologies", the manual for the teacher of technology, subject-transforming activity, professions on art-design creativity , profile school, profile training of technologies in high school, process of art-project activity, psychological-pedagogical research of psychological features of professional orientation of students of profile classes, development of abilities to design-prognostic activity, development of technology of production of industrial circulation (project of engineer-technologist), synthesis takes place complementary theoretical and methodological provisions, system-forming factor, component of the educational complex, Sorochan NM, standardized state requirements for specialized training of technologies in high school specialization "Art and design creativity" (hereinafter "CPT"), modern conceptual and terminological apparatus, creative thinking, specialists in art and design, art techniques
Subjects: Science and knowledge. Organization. Computer science. Information. Documentation. Librarianship. Institutions. Publications > 3 Social Sciences > 37 Education > 37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
Divisions: Institute of Pedagogics > Department of Technological Education
Depositing User: ст наук сп Віктор Володимирович Вдовченко
Date Deposited: 25 Aug 2021 19:55
Last Modified: 25 Aug 2021 19:55
URI: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/726118

Downloads

Downloads per month over past year

Actions (login required)

View Item View Item