Formation of inclusive competence among specialists for working with children with special educational needs

- Шевченко, В.М. (orcid.org/0000-0003-0119-3206) (2023) Formation of inclusive competence among specialists for working with children with special educational needs In: Інклюзивна освіта: ідея, стратегія, результат : Матеріали ІІІ Всеукраїнської міждисциплінарної науково-практичної конференції з міжнародною участю (м. Тернопіль, 23–24 квітня 2023 р.) . ТНПУ ім. В. Гнатюка, м. Тернопіль, Україна, pp. 311-315. ISBN 978-617-595-125-5

[img] Text
Tezu_Inklyz_osvita-311-315.pdf - Published Version

Download (398kB)

Abstract

In the conditions of the modern development of special education in Ukraine, the search for ways and means of improving the professional training of teachers for working with children with special educational needs is intensified. The number of such children is constantly increasing, and the war that continues on our territory contributes to this. In this case, the use of rehabilitation and correctional technologies becomes a necessary condition of activity in general educational institutions, in particular, and primarily, preschool ones. This is due to the fact that the traditional general pedagogical training of specialists in institutions of higher education is not enough for effective work with children who have various developmental disabilities. Today, specially trained preschool education specialists are needed to work in the conditions of inclusion.

Item Type: Book Section
Additional Information: До збірника увійшли статті, подані на ІІІ Всеукраїнську міждисциплінарну науково-практичну конференцію з міжнародною участю, яка відбулася 23–24 квітня 2023 р. на базі інклюзивно-ресурсного центру Тернопільського національного педагогічного університеті імені Володимира Гнатюка. У матеріалах висвітлені результати наукових досліджень з проблем впровадження інклюзії у сферу освіти. Зокрема, розкриті питання складових інклюзивного середовища закладу освіти; організації освітнього процесу в умовах пандемії для здобувачів освіти із особливими освітніми потребами; інклюзивної компетентності педагогів нового покоління; ресурсного аспекту системи інклюзивної освіти; методики організації навчання в умовах інклюзії; управління закладом освіти з інклюзивною формою навчання; інституційного аудиту та стратегування інклюзивного розвитку закладу освіти; медичного, психологопедагогічного та корекційно-реабілітаційного супроводу здобувачів освіти; командної роботи з організації інклюзивного едукаційного процесу; універсального дизайну та інженерного забезпечення функціонування інклюзивного закладу освіти; взаємодії соціальних та державних інституцій у реалізації інклюзії в освітній сфері; нормативноправових засад інклюзивного освітнього процесу; світового досвіду упровадження принципів інклюзії в освітню галузь.
Keywords: inclusion, formation of inclusive competence of specialists, children with special educational needs
Subjects: Science and knowledge. Organization. Computer science. Information. Documentation. Librarianship. Institutions. Publications > 3 Social Sciences > 37 Education > 376 Education, teaching, training of special groups of persons. Special schools > 376.3 Виховання та освіта осіб із вадами зору, слуху, мови та нервовими захворюваннями.
Science and knowledge. Organization. Computer science. Information. Documentation. Librarianship. Institutions. Publications > 3 Social Sciences > 37 Education > 378 Higher education. Universities. Academic study
Divisions: Mykola Yarmachenko Institute of special education and psychology of National academy of educational sciences of Ukraine > Department of education of children with hearing disabilities
Depositing User: Зав.від. С.В. Литовченко
Date Deposited: 13 Jul 2023 11:11
Last Modified: 13 Jul 2023 11:11
URI: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/736126

Downloads

Downloads per month over past year

Actions (login required)

View Item View Item