Social integration of children with special needs: how to achieve social capacity

- Таранченко, О.М. (orcid.org/0000-0002-5908-3475) (2023) Social integration of children with special needs: how to achieve social capacity In: Вісник Науково-дослідної лабораторії інклюзивної педагогіки. Вип. 9 : Спеціальна та інклюзивна освіта: теорія, методика, практика : матеріали 9-ої Всеукр. наук.-практ. конф. (30-31 березня 2023 р.) (9). Візаві, м. Умань, Україна, pp. 178-182.

[img] Text
Таранченко_Збірник інкюзія 30-31.03.2023 (1)-178-182.pdf - Published Version

Download (288kB)

Abstract

The overriding goal of educating children with special educational needs is their involvement in all spheres of life regardless of any of their differences. In this context, social integration is a key concept of the educational paradigm, as this focus is directed at the social development of students with SEN, which directly affects academic progress. The hope that the direct physical presence of a child with SEN in an inclusive class will spontaneously lead to interaction between peers, acceptance of such a student by the collective and spontaneous social integration is unlikely. This socio-pedagogical problem is determined by the specifics of the life activities of such children, and sometimes also by their environmental isolation. They are not always able to qualitatively absorb educational material (new information) and use it in everyday life, as well as to form the necessary social skills and skills of interaction with the team in a general educational institution.

Item Type: Book Section
Additional Information: До збірника увійшли матеріали ІХ Всеукраїнської науково-практичної конференції: «Спеціальна та інклюзивна освіта: теорія, методика, практика». Основна тематика представлених доповідей відповідає напрямам роботи конференції: теоретичні основи спеціальної та інклюзивної освіти в умовах сучасності; сучасні проблеми спеціальної та інклюзивної освіти; практичні аспекти спеціальної та інклюзивної освіти; психолого-педагогічний супровід осіб з особливими освітніми потребами в умовах інклюзивного освітнього простору. Рекомендовано до друку вченою радою факультету дошкільної та спеціальної освіти Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини (протокол № 10 від 22 березня 2023 року).
Keywords: children with special educational needs, social integration of children with disabilities, social capacity
Subjects: Science and knowledge. Organization. Computer science. Information. Documentation. Librarianship. Institutions. Publications > 3 Social Sciences > 37 Education > 376 Education, teaching, training of special groups of persons. Special schools > 376.3 Виховання та освіта осіб із вадами зору, слуху, мови та нервовими захворюваннями.
Divisions: Mykola Yarmachenko Institute of special education and psychology of National academy of educational sciences of Ukraine > Department of education of children with hearing disabilities
Depositing User: Зав.від. С.В. Литовченко
Date Deposited: 30 Jun 2023 10:54
Last Modified: 30 Jun 2023 10:54
URI: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/735986

Downloads

Downloads per month over past year

Actions (login required)

View Item View Item