Providing psychological assistance to families of children with special educational needs who were in captivity: features of debriefing

- Вовченко, О.А. (orcid.org/0000-0002-4399-0118) (2023) Providing psychological assistance to families of children with special educational needs who were in captivity: features of debriefing In: Українська психологія. ХХІ століття. Початок. (Дні української психології в Берліні): матеріали науково-практичної конференції з міжнародною участю 27-28 квітня 2023 року: Зб. матеріалів . Інститут психології імені Г. С. Костюка НАПН України, м. Київ, Україна, pp. 364-367. ISBN 978-617-7745-21-0

[img] Text
Вовченко_Збірник конференції-365-368.pdf - Published Version

Download (726kB)

Abstract

Family education, even under the conditions of war, remains the main natural environment where the harmonious formation, formation and development of the personality, its socialization, assimilation of moral, ethical and ethnic characteristics takes place. Parents organize the child's life, create the necessary conditions for integral development, even in conditions of drastic changes in one's own life and lifestyle (moving, hiding from military attacks of the aggressor country, living in bomb shelters, etc.), ensure the formation of a personality, entry into society, adaptation in it. It is the parents who are often the first and closest social orientation of a child, in particular with special educational needs. But under the conditions of war, reality makes some corrections and the child can be raised for a certain period by one of the parents (most often the mother), or relatives (grandmother, aunt and other relatives), under conditions when there was only one mother in the incomplete family and she went to defend the Motherland, and /or both parents joined the Armed Forces of Ukraine. Under such conditions, the procedure for the return of family members to the child and the process of family restoration are important.

Item Type: Book Section
Additional Information: У збірнику матеріалів науково-практичної конференції з міжнародною участю висвітлюються досягнення, актуальні проблеми та перспективи розвитку психологічної науки в Україні на початку ХХІ століття; сучасний стан психологічної практики і прикладної психології та важливі для сьогодення питання професійної підготовки психологів у закладах вищої і післядипломної освіти. У збірнику представлено доповіді, виголошені на пленарному засіданні, та тези доповідей учасників конференції за секціями. Матеріали конференції розраховані на вчених-психологів, освітян, управлінців, усіх, хто забезпечує функціонування і розвиток освіти, здійснює її психологічний науково-методичний супровід.
Keywords: psychological assistance, families of children with special educational needs, war, captivity, debriefing
Subjects: Science and knowledge. Organization. Computer science. Information. Documentation. Librarianship. Institutions. Publications > 1 Philosophy. Psychology
Science and knowledge. Organization. Computer science. Information. Documentation. Librarianship. Institutions. Publications > 3 Social Sciences > 37 Education > 376 Education, teaching, training of special groups of persons. Special schools > 376.3 Виховання та освіта осіб із вадами зору, слуху, мови та нервовими захворюваннями.
Divisions: Mykola Yarmachenko Institute of special education and psychology of National academy of educational sciences of Ukraine > Department of education of children with hearing disabilities
Depositing User: Зав.від. С.В. Литовченко
Date Deposited: 27 Jun 2023 18:39
Last Modified: 27 Jun 2023 18:39
URI: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/735785

Downloads

Downloads per month over past year

Actions (login required)

View Item View Item