- Шевченко, Світлана Миколаївна (orcid.org/0000-0002-0432-8893) (2025) The role of humanitarian disciplines in the formation of national consciousness of Ukrainian schoolchildren (1991–2004) In: Історія та філософія освіти в незалежній Україні: освітні й освітньо-філософські аспекти формування історичної пам’яті [Електронний ресурс] : зб. матеріалів Всеукр. наук.-практ. конф. 20 червня 2025 р., м. Київ . Ін-т педагогіки НАПН України, м. Київ, Україна, pp. 226-229. ISBN 978-966-644-800-5
![]() |
Text
Tezy_2025 Шевченко С.М. С.-226-229.pdf Download (228kB) |
Abstract
The article identifies the role of humanitarian disciplines in the formation of national consciousness of Ukrainian schoolchildren in the period from 1991 to 2004. It reveals what content of school programs underwent transformations, and whether it corresponded to changes in the political, social and cultural context of Ukrainian society. The focus is on humanitarian disciplines that performed not only an informative, but also a distinct educational function. It is proven that in the early 2000s, educational reforms contributed to the strengthening of the institutionalization of patriotic education of national values, national consciousness of Ukrainian students.
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
![]() |
View Item |