- Таранченко, О.М. (orcid.org/0000-0002-5908-3475) (2024) Sociocultural transformations as an important technological cluster for the implementation of the inclusive paradigm in the educational system of Ukraine In: Інноваційні підходи в освіті та реабілітації дітей з особливими освітніми потребами: збірник наукових праць . ХНПУ імені Г. С. Сковороди, м. Харків, Україна, pp. 167-172.
Text
Innovatsiini pidkhody v osviti ta reabilitatsii ditei z osoblyvymy osvitnimy_Таранченко О.М._168-173.pdf - Published Version Download (722kB) |
Abstract
The Ukrainian educational system has already passed several important stages of implementing the inclusive paradigm and continues to develop progressively, deepening, in particular, the ideological foundations. Taking into account the prolonged nature of the process of implementing inclusive approaches, we assumed, first of all, that all subjects of the educational field should use a wide range of verified tools in their activities, which will ensure systemic interaction and a sustainable synergistic effect. Obviously, the organization of high-quality education and support for children with SEN is possible only with the use of a certain set of effective technologies that enable productive dialogue between all participants in the educational process and take into account the specifics of special educational needs of students. Since at a certain stage the path of development of a dual system of education for children with special needs was chosen, we were convinced that such a structural combination should have single common fundamental approaches, a holistic technological toolkit, which would ensure unconditional accessibility, efficiency and quality of education and support for persons with special needs in all educational institutions of the country.
Item Type: | Book Section |
---|---|
Additional Information: | Збірник містить наукові праці, які присвячені висвітленню теоретичних і практичних результатів наукових досліджень молодих науковців, викладачів закладів вищої освіти, аспірантів, магістрантів, студентів з актуальних питань розвитку освіти і виховання дітей з особливими освітніми потребами, дефектологічної науки, спеціальної педагогіки. The collection contains scientific papers devoted to the coverage of theoretical and practical results of scientific research by young scientists, teachers of higher education institutions, postgraduate students, undergraduates, students on topical issues of education and upbringing of children with special educational needs, defectology, special pedagogy. Ключові слова: спеціальна педагогіка, дефектологія, корекційна робота, логопедія, інклюзивна освіта, діти з особливими освітніми потребами, інноваційні технології, реабілітація, special pedagogy, defectology, corrective work, speech therapy, inclusive education, children with special educational needs, innovative technologies, rehabilitation Цитування: Інноваційні підходи в освіті та реабілітації дітей з особливими освітніми потребами : зб. наук. пр. / Харків. нац. пед. ун-т ім. Г. С. Сковороди ; редкол.: Ю. Д. Бойчук (голов. ред.) та ін. Харків : ХНПУ ім. Г. С. Сковороди, 2024. 241 с. : іл., табл. Рекомендовано редакційно-видавничою радою Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди. Протокол 12 від 06.12.2024 |
Keywords: | Ukrainian education system, inclusion, socio-cultural transformations as an important technological cluster for the implementation of the inclusive paradigm |
Subjects: | Science and knowledge. Organization. Computer science. Information. Documentation. Librarianship. Institutions. Publications > 3 Social Sciences > 304 Social questions. Social practice. Cultural practice. Way of life (Lebensweise) Science and knowledge. Organization. Computer science. Information. Documentation. Librarianship. Institutions. Publications > 3 Social Sciences > 37 Education > 376 Education, teaching, training of special groups of persons. Special schools > 376.3 Виховання та освіта осіб із вадами зору, слуху, мови та нервовими захворюваннями. |
Divisions: | Mykola Yarmachenko Institute of special education and psychology of National academy of educational sciences of Ukraine > Department of education of children with sensory development disorders |
Depositing User: | Зав.від. С.В. Литовченко |
Date Deposited: | 22 Jan 2025 10:20 |
Last Modified: | 22 Jan 2025 10:20 |
URI: | https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/743988 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |