- Мякушко, О. І. (orcid.org/0000-0002-7675-7523) and Кохановська, О.М. (orcid.org/0009-0001-0005-6413)
(2024)
The model of curriculum «Health, safety and well-being. 7-10 grades» is for special institutions of general secondary education for children with intellectual development disorders
[Teaching Resource]
|
Text
+Програма_ЗБД_7-10_Мякушко_Кожановська.pdf
- Published Version
Download (1MB)
|
Abstract
The introduction to the program describes the learning course’s basic ideas (holistic model of health, M. Furlong's model of children’s and young people’s mental health, understanding well-being as a quality of life), the purpose and objectives of the course, implementation ways of model program, the structure of its content and generalized course study results.
Taking into account the modern understanding of the developmental peculiarities of children with intellectual disabilities and the existing limitations in their adaptive behavior, the Program pays special attention to teach children the social behavior rules, calming strategies and emotional control skill, communication rules and interaction skill, as well as to forming the value positions, views, beliefs, motives in order to mastering of various types activities.
The course content is structured according to the content lines that cover the entire period of health care educational field’s study and which specify the approximate studying sequence of specific 23 topics. For the convenience in organizing the students' educational and cognitive activities by teacher, the following is presented in tabular form for each topic: the proposed content and basic knowledge of the course; types of students’ educational activities; expected learning outcomes; direction of corrective and developmental work.
Item Type: |
Teaching Resource
|
Additional Information: |
Мякушко О.І., Кожановська О.М. Модельна навчальна програма «Здоров’я, безпека та добробут. 7-10 класи» для спеціальних закладів загальної середньої освіти для дітей із порушеннями інтелектуального розвитку та закладів загальної середньої освіти зі спеціальними класами для дітей із порушеннями інтелектуального розвитку. Київ: Інститут спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України, 2024. 162 с. Рекомендовано Міністерством освіти і науки України (Наказ Міністерства освіти і науки №1377 від 25.09.2024 р. «Про надання грифа «Рекомендовано Міністерством освіти і науки України» модельним навчальним програмам для спеціальних закладів загальної середньої освіти для дітей з особливими освітніми потребами») |
Keywords: |
model curriculum, «Health, safety and well-being» course, students with disorders of intellectual development |
Subjects: |
Science and knowledge. Organization. Computer science. Information. Documentation. Librarianship. Institutions. Publications > 1 Philosophy. Psychology Science and knowledge. Organization. Computer science. Information. Documentation. Librarianship. Institutions. Publications > 3 Social Sciences > 37 Education > 37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education > 37.09 Organization of instruction Science and knowledge. Organization. Computer science. Information. Documentation. Librarianship. Institutions. Publications > 3 Social Sciences > 37 Education > 373 Kinds of school providing general education Science and knowledge. Organization. Computer science. Information. Documentation. Librarianship. Institutions. Publications > 3 Social Sciences > 37 Education > 376 Education, teaching, training of special groups of persons. Special schools > 376.3 Виховання та освіта осіб із вадами зору, слуху, мови та нервовими захворюваннями. |
Divisions: |
Mykola Yarmachenko Institute of special education and psychology of National academy of educational sciences of Ukraine > Department of education of children with intellectual disabilities |
Depositing User: |
наук. сп. Інна Всеволодівна Бобренко
|
Date Deposited: |
12 Nov 2024 13:13 |
Last Modified: |
06 Jan 2025 04:52 |
URI: |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/743054 |
Downloads per month over past year
Actions (login required)
|
View Item |