- Агеєнко, О.М. (orcid.org/0009-0000-2014-494X), Дорошенко, О.М. (orcid.org/0009-0001-3542-8838), Шевченко, Н.П. (orcid.org/0009-0004-1755-7371), Чеботарьова, О. В. (orcid.org/0000-0002-4560-3708) and Радченко, О.Б. (orcid.org/0009-0004-1769-6320)
(2024)
Model training program «Technologies of labor training: cooking. 5-11 classes» for special institutions of general secondary education for children with disabilities of intellectual development
[Teaching Resource]
![[thumbnail of 7. Програма_Кухарська_справа_5_11_класи_.pdf]](https://lib.iitta.gov.ua/style/images/fileicons/text.png) |
Text
7. Програма_Кухарська_справа_5_11_класи_.pdf
- Published Version
Download (1MB)
|
Abstract
The model training program on labor training for grades 5-10 of basic secondary education is aimed at the formation of professional and labor competence, the development of the personality of students and preparation for successful professional and labor activities. The purpose of the Model Program is to: create conditions for the maximum development and realization of potential opportunities of children with special educational needs; development of thinking and creative abilities, formation of work skills and abilities; formation of interest in a certain profession and creation of favorable conditions for students' professional self-determination; development of cognitive processes, fine and general motor skills.
The program also emphasizes the importance of mastering the system of professional and labor knowledge, abilities and skills, development of thinking, communication and interaction skills, as well as correction of cognitive activity. The main principles include person-oriented, activity, competence and communicative approaches. Special attention is paid to social and labor adaptation for students with intellectual disabilities, providing an individual approach and special pedagogical guidance. Training is based on a corrective and developmental orientation, a differentiated approach. The program emphasizes the importance of constant repetition and consolidation of practical knowledge for effective assimilation of educational material.
Item Type: |
Teaching Resource
|
Additional Information: |
Агеєнко О.М., Дорошенко О.М., Шевченко Н.П., Чеботарьова О.В., Радченко О.Б. Модельна навчальна програма «Технології трудового навчання: кухарська справа. 5-11 класи» для спеціальних закладів загальної середньої освіти для дітей із порушеннями інтелектуального розвитку та закладів загальної середньої освіти зі спеціальними класами для дітей із порушеннями інтелектуального розвитку. Київ: Інститут спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України, 2024. 106 с. Рекомендовано Міністерством освіти і науки України (Наказ Міністерства освіти і науки №1377 від 25.09.2024 р. «Про надання грифа «Рекомендовано Міністерством освіти і науки України» модельним навчальним програмам для спеціальних закладів загальної середньої освіти для дітей з особливими освітніми потребами») |
Keywords: |
model curriculum, professional and labor competence, basic secondary education, children with intellectual disabilities |
Subjects: |
Science and knowledge. Organization. Computer science. Information. Documentation. Librarianship. Institutions. Publications > 3 Social Sciences > 37 Education > 37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education > 37.09 Organization of instruction Science and knowledge. Organization. Computer science. Information. Documentation. Librarianship. Institutions. Publications > 3 Social Sciences > 37 Education > 373 Kinds of school providing general education Science and knowledge. Organization. Computer science. Information. Documentation. Librarianship. Institutions. Publications > 3 Social Sciences > 37 Education > 376 Education, teaching, training of special groups of persons. Special schools > 376.3 Виховання та освіта осіб із вадами зору, слуху, мови та нервовими захворюваннями. Science and knowledge. Organization. Computer science. Information. Documentation. Librarianship. Institutions. Publications > 6 Applied Sciences. Medicine. Technology > 64 Home economics. Domestic science. Housekeeping |
Divisions: |
Mykola Yarmachenko Institute of special education and psychology of National academy of educational sciences of Ukraine > Department of education of children with intellectual disabilities |
Depositing User: |
наук. сп. Інна Всеволодівна Бобренко
|
Date Deposited: |
05 Nov 2024 13:04 |
Last Modified: |
06 Jan 2025 04:55 |
URI: |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/743029 |
Downloads per month over past year
Actions (login required)
![View Item](/style/images/action_view.png) |
View Item |