- Гладченко, І. В. (orcid.org/0000-0002-2013-8053), Гломозда, І. В (orcid.org/0009-0004-7096-6203), Борозенець, О.А. (orcid.org/0009-0008-9122-5032), Ващенко, В.М. (orcid.org/0009-0003-2683-1507) and Стрілець, Л.В. (orcid.org/0009-0009-8850-6500)
(2024)
Model curriculum «Mathematics. Grades 5-10» for special general secondary education institutions for children with intellectual disabilities
[Teaching Resource]
![[thumbnail of +Модельна програма 5-10_МАТЕМАТИКА_2024.pdf]](https://lib.iitta.gov.ua/style/images/fileicons/text.png) |
Text
+Модельна програма 5-10_МАТЕМАТИКА_2024.pdf
- Published Version
Download (538kB)
|
Abstract
The model mathematics curriculum for grades 5-10 of basic secondary education is aimed at the formation of mathematical competence, development of students' personality and preparation for successful educational and social and labor activity. The program emphasizes the importance of assimilating the knowledge system, developing thinking, speech and practical skills, and correcting cognitive activity. The basic principles include personality-oriented, activity-based, competence-based and communicative approaches. Special attention is paid to the adaptation of learning for students with intellectual developmental disorders, providing an individualized approach and special pedagogical guidance. Teaching is based on correctional and developmental orientation, differentiated approach and the pedagogical strategy of “anticipatory learning”. The program emphasizes the importance of constant repetition and consolidation of knowledge for effective learning.
Item Type: |
Teaching Resource
|
Additional Information: |
Гладченко І.В., Гломозда І.В., Борозенець О.А., Ващенко В.М., Стрілець Л.В. Модельна навчальна програма «Математика. 5-10 класи» для спеціальних закладів загальної середньої освіти для дітей із порушеннями інтелектуального розвитку та закладів загальної середньої освіти зі спеціальними класами для дітей із порушеннями інтелектуального розвитку. Київ: Інститут спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України, 2024. 44 с. Рекомендовано Міністерством освіти і науки України (Наказ Міністерства освіти і науки №1377 від 25.09.2024 р. «Про надання грифа «Рекомендовано Міністерством освіти і науки України» модельним навчальним програмам для спеціальних закладів загальної середньої освіти для дітей з особливими освітніми потребами») |
Keywords: |
model curriculum, mathematical competence, basic secondary education, children with intellectual disabilities |
Subjects: |
Science and knowledge. Organization. Computer science. Information. Documentation. Librarianship. Institutions. Publications > 3 Social Sciences > 37 Education > 37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education > 37.09 Organization of instruction Science and knowledge. Organization. Computer science. Information. Documentation. Librarianship. Institutions. Publications > 3 Social Sciences > 37 Education > 373 Kinds of school providing general education Science and knowledge. Organization. Computer science. Information. Documentation. Librarianship. Institutions. Publications > 3 Social Sciences > 37 Education > 376 Education, teaching, training of special groups of persons. Special schools Science and knowledge. Organization. Computer science. Information. Documentation. Librarianship. Institutions. Publications > 5 Мathematics. natural sciences > 51 Mathematics |
Divisions: |
Mykola Yarmachenko Institute of special education and psychology of National academy of educational sciences of Ukraine > Department of education of children with intellectual disabilities |
Depositing User: |
наук. сп. Інна Всеволодівна Бобренко
|
Date Deposited: |
05 Nov 2024 13:16 |
Last Modified: |
06 Jan 2025 04:55 |
URI: |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/743024 |
Downloads per month over past year
Actions (login required)
 |
View Item |