- Литовченко, С.В. (orcid.org/0000-0003-0001-4667) (2022) Environmental factors / factors in education [Video]
Video
Литовченко СВ_Конгрес_2022.mp4 - Published Version Download (34MB) |
Abstract
Today, the term "environmental factors" is often used in the context of the education of children with special needs, in particular, in publications that highlight new approaches to the definition of special educational needs (difficulties). Let's consider what "environmental factors" are and why it is important using the example of children with hearing impairment. Currently, in special pedagogy, it is time to abandon the "medical model of understanding educational needs", in which the main attention is focused on the diagnosis, the needs of the child are determined based mainly on the type and degree of impairment (accordingly, it is accepted that children with a diagnosis of "deafness" will have "the same needs" during school). In contrast to the "medical" model, there is a "social model of determining educational needs", which involves taking into account to a greater extent the individual characteristics of the child's development, as well as "environmental factors" that had an impact throughout the child's previous life and characterize the environment now.
Item Type: | Video |
---|---|
Additional Information: | Доповідь Світлани Литовченко на Майстер класі «Методична палітра для педагогів, які навчають дітей з порушеннями слуху», що відбувся в межах VІІІ Міжнародного конгресу зі спеціальної педагогіки та психології «Освіта осіб з особливими потребами: виклики воєнного часу» 19-20 жовтня 2022 р., Київ, Україна. Організатор: Інститут спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України. Учасники: педагоги спеціальних закладів освіти, закладів освіти з інклюзивним навчанням, фахівці інклюзивно-ресурсних центрів (ІРЦ), викладачі закладів вищої освіти, батьки дітей з порушеннями слуху. https://ispukr.org.ua/?p=9586#.Y2T3D3ZBxPY https://ispukr.org.ua/?p=9546#.Y2T3KHZBxPY |
Keywords: | education of children with special needs, children with hearing impairments, special educational needs (difficulties), environmental factors (environmental factors) |
Subjects: | Science and knowledge. Organization. Computer science. Information. Documentation. Librarianship. Institutions. Publications > 3 Social Sciences > 37 Education > 376 Education, teaching, training of special groups of persons. Special schools > 376.3 Виховання та освіта осіб із вадами зору, слуху, мови та нервовими захворюваннями. |
Divisions: | Mykola Yarmachenko Institute of special education and psychology of National academy of educational sciences of Ukraine > Department of education of children with hearing disabilities |
Depositing User: | Зав.від. С.В. Литовченко |
Date Deposited: | 02 Feb 2023 11:15 |
Last Modified: | 02 Feb 2023 11:15 |
URI: | https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/734184 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |