- Таранченко, О.М. (orcid.org/0000-0002-5908-3475) (2022) Educational technologies as a toolkit of socio-cultural transformations In: Корекційно-реабілітаційна діяльність: стратегії розвитку у національному та світовому вимірі : матеріали VІІІ Міжнародної науково-практичної конференції (23 листопада 2022 року, м. Суми) . Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, м. Суми, Україна, pp. 30-34.
Text
Збiрник VIІІ Мiжнар конф (23.11.2022)-31-35.pdf - Published Version Download (668kB) |
Abstract
The modernization of the education system of persons with special needs, which has been going on in Ukraine for quite a long time, takes place through the complex solution of a number of critical tasks in various areas. At the current stage, Ukrainian educators have chosen the development of a dual system of education for children with SEN, so to ensure comprehensive coverage with common fundamental approaches, the system of special education and the inclusive sector must first of all have a complex technological pedagogical toolkit. In the context of the establishment of a new educational paradigm in the education of children with SEN, it is considered appropriate to use the term educational technologies (in contrast to the narrower concept of pedagogical technologies, which essentially implies a fairly strict regulation of the process of achieving certain academic or educational goals - that is, in this case, we are talking about a clear algorithmization of sequences of certain pedagogical operations that should lead to a specific result). Educational technologies are interpreted more broadly - as a toolkit for all participants in the educational process, since it is not only about the process of learning, development, and education.
Item Type: | Book Section |
---|---|
Additional Information: | Рекомендовано до друку вченою радою Сумського державного педагогічного університету імені А. С. Макаренка (протокол № 6 від 22 грудня 2022 року).Збірник матеріалів VІІІ Міжнародної науково-практичної конференції присвячений актуальним питанням у напрямах розв’язання широкого кола соціальних, науково-методологічних, психологопедагогічних і медичних проблем щодо забезпечення життєдіяльності людей з особливими освітніми потребами та вивчення цього досвіду у вітчизняній і закордонній практиках. Видання містить матеріали наукових доповідей викладачів закладів вищої освіти, науковців науково-дослідних установ, докторантів, аспірантів, магістрантів, практичних працівників сфери охорони здоров’я, освіти, соціального захисту населення, батьків, представників органів державного і місцевого самоврядування, недержавних громадських організацій, підприємств та інших установ. |
Keywords: | children with special educational needs, educational technologies, sociocultural transformations in education |
Subjects: | Science and knowledge. Organization. Computer science. Information. Documentation. Librarianship. Institutions. Publications > 3 Social Sciences > 37 Education > 376 Education, teaching, training of special groups of persons. Special schools > 376.3 Виховання та освіта осіб із вадами зору, слуху, мови та нервовими захворюваннями. |
Divisions: | Mykola Yarmachenko Institute of special education and psychology of National academy of educational sciences of Ukraine > Department of education of children with hearing disabilities |
Depositing User: | Зав.від. С.В. Литовченко |
Date Deposited: | 28 Dec 2022 12:04 |
Last Modified: | 28 Dec 2022 12:04 |
URI: | https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/733614 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |