- Вовченко, О.А. (orcid.org/0000-0002-4399-0118) (2022) Psychological trauma and stress of children with special educational needs under conditions of war In: Корекційно-реабілітаційна діяльність: стратегії розвитку у національному та світовому вимірі : матеріали VІІІ Міжнародної науково-практичної конференції (23 листопада 2022 року, м. Суми) . Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, Суми, pp. 98-100.
Text
Збiрник VIІІ Мiжнар конф (23.11.2022)-99-101.pdf - Published Version Download (674kB) |
Abstract
Since the beginning of the war, psychologists have increasingly actively discussed the concept of stress, stress tolerance, stress resistance, traumatization of the most vulnerable category of Ukrainians - children, who are currently experiencing the war in Ukraine together with the adult population. The concepts mentioned above largely determine whether a child will experience distress in response to certain events, or whether his mental state is characterized by endurance and stability. At present, stress is and has been a very serious problem, practically throughout the life of an individual, but it worsened precisely under the conditions of war, when no one from the adult environment was ready for it, accordingly, children too. Therefore, the purpose of our publication will be an overview of the main aspects of the essence of stress, stress resistance of a child with special educational needs (hereinafter children with special educational needs), the possibility of adaptation to such a phenomenon and the role of psychological support of a child with special educational needs of the adult generation, in particular, the closest ones - parents, relatives.
Item Type: | Book Section |
---|---|
Additional Information: | Рекомендовано до друку вченою радою Сумського державного педагогічного університету імені А. С. Макаренка (протокол № 6 від 22 грудня 2022 року). Збірник матеріалів VІІІ Міжнародної науково-практичної конференції присвячений актуальним питанням у напрямах розв’язання широкого кола соціальних, науково-методологічних, психологопедагогічних і медичних проблем щодо забезпечення життєдіяльності людей з особливими освітніми потребами та вивчення цього досвіду у вітчизняній і закордонній практиках. Видання містить матеріали наукових доповідей викладачів закладів вищої освіти, науковців науково-дослідних установ, докторантів, аспірантів, магістрантів, практичних працівників сфери охорони здоров’я, освіти, соціального захисту населення, батьків, представників органів державного і місцевого самоврядування,недержавних громадських організацій, підприємств та інших установ. |
Keywords: | stress, stress endurance, stress resistance, traumatization, war, children with special educational needs, psychological help |
Subjects: | Science and knowledge. Organization. Computer science. Information. Documentation. Librarianship. Institutions. Publications > 1 Philosophy. Psychology Science and knowledge. Organization. Computer science. Information. Documentation. Librarianship. Institutions. Publications > 3 Social Sciences > 37 Education > 376 Education, teaching, training of special groups of persons. Special schools > 376.3 Виховання та освіта осіб із вадами зору, слуху, мови та нервовими захворюваннями. |
Divisions: | Mykola Yarmachenko Institute of special education and psychology of National academy of educational sciences of Ukraine > Department of education of children with hearing disabilities |
Depositing User: | Зав.від. С.В. Литовченко |
Date Deposited: | 28 Dec 2022 11:42 |
Last Modified: | 28 Dec 2022 11:42 |
URI: | https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/733612 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |