Digital Library NAES of Ukraine

Domestic practice of forming the worldview of preschoolers on the basis of the philosophical and pedagogical system of ideas of V. Sukhomlinsky

- Коваль-Бардаш, Людмила Вікторівна (orcid.org/0000-0002-3342-8922) and Олефіренко, Л.М. (2021) Domestic practice of forming the worldview of preschoolers on the basis of the philosophical and pedagogical system of ideas of V. Sukhomlinsky Філософія для дітей: сучасний стан і перспективи розвитку: матеріали Всеукраїнської науково-практичної онлайн-конференції (Київ, 25, 26 трав. 2021 р.). pp. 103-108.

[thumbnail of Вітчизняна практика формування світогляду дошкільників на основі філософсько-педагогічної системи ідей В. Сухомлинського.pdf] Text
Вітчизняна практика формування світогляду дошкільників на основі філософсько-педагогічної системи ідей В. Сухомлинського.pdf - Published Version

Download (285kB)

Abstract

The article reveals the problem of introducing the method of philosophy for children, as the need to transform the existing information model of education. Changing priorities from passive assimilation of the amount of knowledge presented by adults to children, to the active use of their mental activity, the acquisition of skills of independent thinking using the method of philosophy for children. M. Lipman’s views aimed at the development of the child’s thinking, the formation of cognitive and ethical ideas and attitudes are outlined. The special emphasis in the article is aimed at highlighting the connection of his views with the views of domestic teachersscientists, namely V. Sukhomlinsky. The article also presents the experience of implementing V. Sukhomlynsky’s ideas in a domestic preschool educational institution.

Item Type: Article
Additional Information: Коваль-Бардаш Л.В. Вітчизняна практика формування світогляду дошкільників на основі філософсько-педагогічної системи ідей В. Сухомлинського. / Л.В. Коваль-Бардаш, Л.М. Олефіренко. Філософія для дітей: сучасний стан і перспективи розвитку: матеріали Всеукраїнської науково-практичної онлайн-конференції (25-26.05.2021 р., Київ). С.103-108.
Keywords: philosophy for children, critical thinking, implementation experience, "Socratic dialogue"
Subjects: Science and knowledge. Organization. Computer science. Information. Documentation. Librarianship. Institutions. Publications > 1 Philosophy. Psychology
Science and knowledge. Organization. Computer science. Information. Documentation. Librarianship. Institutions. Publications > 3 Social Sciences > 37 Education > 37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education > 37.09 Organization of instruction
Science and knowledge. Organization. Computer science. Information. Documentation. Librarianship. Institutions. Publications > 3 Social Sciences > 37 Education > 376 Education, teaching, training of special groups of persons. Special schools > 376.3 Виховання та освіта осіб із вадами зору, слуху, мови та нервовими захворюваннями.
Divisions: Mykola Yarmachenko Institute of special education and psychology of National academy of educational sciences of Ukraine > Department of inclusive education
Depositing User: наук. сп. Інна Всеволодівна Бобренко
Date Deposited: 23 May 2022 12:37
Last Modified: 23 May 2022 12:37
URI: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/730528

Downloads

Downloads per month over past year

Actions (login required)

View Item View Item