- Коваль-Бардаш, Людмила Вікторівна (orcid.org/0000-0002-3342-8922) and Олефіренко, Л.М.
(2021)
Domestic practice of forming the worldview of preschoolers on the basis of the philosophical and pedagogical system of ideas of V. Sukhomlinsky
Філософія для дітей: сучасний стан і перспективи розвитку: матеріали Всеукраїнської науково-практичної онлайн-конференції (Київ, 25, 26 трав. 2021 р.).
pp. 103-108.
|
Text
Вітчизняна практика формування світогляду дошкільників на основі філософсько-педагогічної системи ідей В. Сухомлинського.pdf
- Published Version
Download (285kB)
|
Abstract
The article reveals the problem of introducing the method of philosophy for children, as the need to transform the existing information model of education. Changing priorities from passive assimilation of the amount of knowledge presented by adults to children, to the active use of their mental activity, the acquisition of skills of independent thinking using the method of philosophy for children. M. Lipman’s views aimed at the development of the child’s thinking, the formation of cognitive and ethical ideas and attitudes are outlined. The special emphasis in the article is aimed at highlighting the connection of his views with the views of domestic teachersscientists, namely V. Sukhomlinsky.
The article also presents the experience of implementing V. Sukhomlynsky’s ideas in a domestic preschool educational institution.
Item Type: |
Article
|
Additional Information: |
Коваль-Бардаш Л.В. Вітчизняна практика формування світогляду дошкільників на основі філософсько-педагогічної системи ідей В. Сухомлинського. / Л.В. Коваль-Бардаш, Л.М. Олефіренко. Філософія для дітей: сучасний стан і перспективи розвитку: матеріали Всеукраїнської науково-практичної онлайн-конференції (25-26.05.2021 р., Київ). С.103-108. |
Keywords: |
philosophy for children, critical thinking, implementation experience, "Socratic dialogue" |
Subjects: |
Science and knowledge. Organization. Computer science. Information. Documentation. Librarianship. Institutions. Publications > 1 Philosophy. Psychology Science and knowledge. Organization. Computer science. Information. Documentation. Librarianship. Institutions. Publications > 3 Social Sciences > 37 Education > 37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education > 37.09 Organization of instruction Science and knowledge. Organization. Computer science. Information. Documentation. Librarianship. Institutions. Publications > 3 Social Sciences > 37 Education > 376 Education, teaching, training of special groups of persons. Special schools > 376.3 Виховання та освіта осіб із вадами зору, слуху, мови та нервовими захворюваннями. |
Divisions: |
Mykola Yarmachenko Institute of special education and psychology of National academy of educational sciences of Ukraine > Department of inclusive education |
Depositing User: |
наук. сп. Інна Всеволодівна Бобренко
|
Date Deposited: |
23 May 2022 12:37 |
Last Modified: |
23 May 2022 12:37 |
URI: |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/730528 |
Downloads per month over past year
Actions (login required)
|
View Item |