- Вдовченко, Віктор Володимирович (orcid.org/0000-0003-3509-2972) and Бабка, Ірина Петрівна (2017) Practical orientation of the scientific-methodical manual "Artistic and design creativity" for the teacher of technology In: Анотовані результати науково-дослідної роботи Інституту педагогіки НАПН України за 2017 рік, м. Київ, Україна.
Text (У посібнику розкрито методичні прийоми профільного навчання учнів у 10–11 класах зі спеціалізації «Художньо-проектна творчість», авторська модель комплексної профдіагностики, методика її реалізації за 5 психодіагностичними тестами)
ВВВ_БІП Пр зор наук-мет пос «ХПТ» для вч техн. 2017.pdf - Published Version Download (2MB) |
Abstract
The manual reveals the methodological techniques of specialized training of students in grades 10-11 in the specialization "Art and design" (hereinafter "CPT"). The author's model of complex professional diagnostics and methods of its implementation in the profile education of high school students presented in the manual are qualified and tested. Self-diagnosis according to five psycho-diagnostic methods and interpretation of the results of diagnosis will contribute to a conscious scientifically sound choice of personally oriented art and project activities in further education in higher education and work. For the first time, the author of the manual revealed a holistic process of determining the professional preferences of high school students in the art and design field using a scientifically sound method and professional diagnostic tests. Students are given the opportunity to purposefully and consciously justify and predict their current and future professional choices for higher education and professional activities in the specialty, given the particularly relevant feature of the psychology of designers and art professionals who not only harmonize the environment today, but and have critical, systematic, predictive thinking. The author of the manual focuses students' attention on the professional, prognostic, design and artistic view of the future designer and specialists in the field of art and design, able to scientifically lay the foundation of national culture at the present stage of international integration in industry, services, art, culture, science. From the standpoint of didactics of technological education, special attention is paid to methodological materials for the training of technology teachers
Item Type: | Conference or Workshop Item (Poster) |
---|---|
Additional Information: | У доступній для вчителя технології й учня старших класів подано відмінності та особливості професійного (етапи професійного проектування виробів, їх зміст) і навчального проектування (послідовність операцій у навчальному проектуванні) за такою структурою: 1. Формулювання задуму. 2. Графічний проект. 3. Пошукова конструкція (модель, макет, композиція). 4. Створення виробничого зразка. Саме завдяки науково узгодженій диференціації між етапами професійного проектування виробів, їх змісту й навчального проектування, структура навчального проекту для 10–11 класів не є абстрагованою й відірваною від виробництва, а є науково адаптованою для навчального процесу профільної підготовки за спеціалізації «ХПТ». Зразки план-конспектів із технології для 10–11 класів демонструють класичні приклади дидактики технологічної освіти в сучасній методиці профільної підготовки за спеціалізацією «Художньо-проектна творчість» з технології в 10–11 класах. Науково обґрунтовані та експериментально апробовані матеріали посібника рекомендовано Вченою радою Інституту педагогіки НАПН України для друку та впровадження в навчально-виховний процес профільної школи. Матеріали посібника будуть корисними для тих, хто цікавиться дидактичними, профорієнтаційними аспектами профільної художньо-проектної освіти: дизайнерам-викладачам, учителям трудового навчання, які займаються допрофільним навчанням, вчителям технологій, вчителям образотворчого мистецтва й дизайну, викладачам і студентам педагогічних факультетів ВНЗ, науковцям, батькам майбутніх абітурієнтів дизайнерських і педагогічних факультетів, ВНЗ. |
Keywords: | "Art and design creativity", 10-11 grades, author's model of complex professional diagnostics and methods of its implementation in specialized education of high school students, Annotated results of research work of the Institute of Pedagogy of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine for 2017, Babka IP, V. Vdovchenko, Vdovchenko VV, production, production sample, higher school, differences and features of professional (stages of professional product design, their content) and educational design (sequence of operations in educational design), teacher of technology, environmental harmonization, graphic design, didactics of technological education, designers-teachers, pre-professional training, stages of professional product design, I. Babka, Institute of Pedagogy of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine, Institute of Pedagogy, interpretation of diagnostic results, classical didactics of technological education, methods of specialized training in "CPT" in technology in grades 10-11, methodical materials, methodical receptions of profile training of pupils in 10–11 classes, met odical recommendations, thinking (critical, systemic, prognostic), international reporting scientific-practical conference, international integration in the fields of industrial production, service, art, culture, science, educational design, educational process of specialized training in specialization "KhPT", educational the process of profile school, scientifically agreed differentiation, scientific and methodical manual, training of a technology teacher, the view of the future designer and specialist of art and design sphere (professional, prognostic, design and artistic, manual, search design (model, layout, composition), practical orientation, professional diagnostic tests, professional choice, profile art and design education, psychodiagnostic methods, designer psychology, self-diagnosis, conscious scientifically based choice of personally oriented art and design activities, specialization "Art and design creativity" ("CPT"), the structure of the educational project for 10 11 classes, technologies, works and activity, teachers of labor education, specialists in the field of art and design, formulation of the plan, the foundation of national culture, the holistic process of determining the professional preferences of high school students, art and design field |
Subjects: | Science and knowledge. Organization. Computer science. Information. Documentation. Librarianship. Institutions. Publications > 3 Social Sciences > 37 Education > 37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education |
Divisions: | Institute of Pedagogics > Department of Technological Education |
Depositing User: | ст наук сп Віктор Володимирович Вдовченко |
Date Deposited: | 25 Aug 2021 19:53 |
Last Modified: | 25 Aug 2021 19:53 |
URI: | https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/726117 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |