- Вдовченко, Віктор Володимирович (orcid.org/0000-0003-3509-2972) (2001) Project modeling in classes in the field of education "Technology" Bulletin of Cherkasy University (26). pp. 19-22.
Text (Автором вперше у освітній галузі “Технології” в Україні розкрито відмінності між учнівським і виробничим проектуванням у «Віснику Черкаського університету», Вип. 26, 2001.)
ВВВ Проектн мод на зан з осв гал Технолог. 2001.pdf - Published Version Download (318kB) |
Abstract
During the training in higher educational institutions and retraining in the institutes of postgraduate education of primary school teachers in the subjects "Artistic work", "Labor training" and teachers of labor training of primary school in accordance with the requirements of new curricula [2; 3] it is expedient to focus their attention on the constructive-technological approach to the solution of labor tasks taking into account age psychophysiological possibilities and needs in work. Students and teachers should also be focused on the formation of constructive skills in younger students, which are effectively formed in the organization of work in the form of work-game, during which the teacher must perform primarily a corrective function. The same should be continued in 5-6 classes. With the gradual transition from work in small creative groups to individual forms of work, from reproductive reproduction to the design and manufacture of products with the help of a teacher and to independent design and manufacture. The main method used in the constructive-technological approach to labor tasks is the project method. According to JK Jones, the purpose of design is to initiate changes in the man-made subject environment. Such constructive changes in the environment will occur when the verbal formulation of the plan will continue to develop a sketch of the future design. The final stage of design modeling should be a searchable model of the future product, made of any plastic material. On the basis of the search model the production sample of a product is made. Scientific and methodological support for the manufacture of search structures (models, models) are covered in "Artistic Work" [2; 3], which involves working with structural materials such as plasticine, clay, paper. Therefore, there are potential opportunities to complement the content of the main and variable part of the program [3] in the process of project modeling. One of the options for creating appropriate conditions for project modeling may be to develop a stable part of the program "Artistic Work" for grades 5-9. In the process of developing a draft standard on "Technologies" for primary school, it is necessary to introduce the provisions: between primary and primary school subject "Labor training".
Item Type: | Article |
---|---|
Additional Information: | Існує певна відмінність між професійним (у промисловості) і навчальним проектуванням, оскільки вони мають не одну й ту ж мету. Якщо мета професійного проектування - створення серійного високоякісного виробу для промислового виробництва, то основна мета навчального проектування - на прикладі виготовлення будь-якого виробу пройти всі етапи проектного процесу. Такий підхід забезпечить не тільки профінформацію і профорієнтацію, а й оволодіння проектним процесом як методом, за допомогою якого можна здійснити перетворення в оточуючому середовищі. Процес навчального проектування передбачає таку послідовність операцій: І. Формулювання задуму. 1. Ознайомлення з призначенням виробу та вимогами до нього. 2. Аналіз конструкції. Порівняння з будовою вже існуючих аналогів. 3. Вибір варіанта нової конструкції виробу, яку потрібно удосконалити. II Графічний проект. 4. Вибір масштабу макету, моделі. 5. Визначення розмірів деталей у трьох проекціях креслення. 6. Копіювання, ескіз, креслення деталей (із типами з'єднань) III. Пошукова конструкція (модель, макет). 7. Розробка послідовності виготовлення виробу (при необхідності - виготовлення шаблонів, технологічної карти). 8. Добір матеріалів, з яких будуть виготовлені деталі виробу. 9. Виготовлення пошукового макету, моделі. 10. Вибір виду оздоблення. Колірно-графічне забарвлення. Професійне проектування виробів умовно можна поділити на такі основні етапи: 1. Формулювання задуму (Одержання та уточнення умови завдання від замовника). Цей та інший етапи характеризуються загальною роботою творчих фахівців і економістів, технологів, художників-конструкторів, інженерів-конструкторів. У голові конструктора формуються чіткі уявлення про загальний технічний напрямок конструювання, додаткові технічні вимоги, призначення та умови експлуатації пристрою. 2. Графічний проект. Конструктор проводить попередні розрахунки, виконує ескізні варіанти основних частин, загальну компоновку пристрою та вибирас найбільш вдалі. Проведена робота реалізує технічні вимоги в ескізний вигляд, що дозволяє досягти більш-менш чіткого уявлення про зв'язки між окремими частинами та пристрій у цілому. 3. Пошукова конструкція (модель, макет, композиція). Проводиться пошук вдалих поєднань частин схеми, виконується креслення загальних виглядів та складальні креслення вузлів пристрою. Як правило, на цьому етапі здійснюється макетування в реальному об'ємі, що дозволяє виявити допущені раніше помилки, оцінити функціональні, технічні, естетичні досягнення. 4. Створення виробничого зразка, у процесі якого розробляється робоче креслення деталей і робочі складальні креслення. При цьому встановлюються /озміри деталей і їх елементів, розробляється окреме креслення на кожну деталь. |
Keywords: | design analysis, analogue, variant of new design, Choice of type of decoration, production of search model, model, production sample, difference between professional (in industry) and educational design, graphic design, graphic design, product details, selection of materials, additional technical requirements, economists , sketch, sketch versions of the main parts, stages of the design process, tasks from the customer, the general layout of the device, the general technical direction of design, design engineer, color and graphic color, designer, copying, drawing details, drawings of general views, drawings, layout, layout in real volume, scale, method, model, educational design, sequence of product manufacturing (if necessary - production of templates, technological map), search design (model, layout, composition), purpose and conditions of device operation, product purpose, design process , projections, professional design, professional information, career guidance action, the process of educational design, working drawings of parts, working assembly drawings, calculations, assembly drawings, creation of serial high-quality product for industrial production, scheme, technical requirements, technologist, representation, formulation of the idea, artist-designer (designer) |
Subjects: | Science and knowledge. Organization. Computer science. Information. Documentation. Librarianship. Institutions. Publications > 3 Social Sciences > 37 Education > 37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education > 37.09 Organization of instruction Science and knowledge. Organization. Computer science. Information. Documentation. Librarianship. Institutions. Publications > 6 Applied Sciences. Medicine. Technology > 62 Engineering. Technology in general Science and knowledge. Organization. Computer science. Information. Documentation. Librarianship. Institutions. Publications > 6 Applied Sciences. Medicine. Technology > 67 Various industries, trades and crafts Science and knowledge. Organization. Computer science. Information. Documentation. Librarianship. Institutions. Publications > 6 Applied Sciences. Medicine. Technology > 68 Industries, crafts and trades for finished or assembled articles |
Divisions: | Institute of Pedagogics > The Laboratory of Labor Training and Polytechnic Work |
Depositing User: | ст наук сп Віктор Володимирович Вдовченко |
Date Deposited: | 20 Aug 2021 14:08 |
Last Modified: | 20 Aug 2021 14:08 |
URI: | https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/726092 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |