Референтні відносини у розвитку обдарованої особистості

Музика, О. Л. (2014) Референтні відносини у розвитку обдарованої особистості . Імекс-ЛТД, м.Київ, м.Кіровоград, Україна. ISBN 978-966-189-338-1

[img]
Preview
PDF
Muzyka_O_L_RVROO_IP.pdf

Download (462kB) | Preview

Abstract

Розвиток здібностей та обдарованості відбувається у взаємодії з референтними людьми. Реальні й віртуальні групи й особи, з оцінками яких обдарована особистість звіряє рівень розвитку власних здібностей і напрямки особистісного розвитку, складають систему відносин референтності. У дошкільному віці референтні відносини розвиваються у наслідувальній діяльності, в якій формується певний діапазон умінь дітей. Дослідження показали, що у розвитку здібностей для дошкільників основними референтними особами є дорослі. Що ж стосується розвитку творчих здібностей, в основі яких лежить свідоме використання інвенцій, то основними референтами для дітей є інші діти. У молодшому шкільному віці розвиток здібностей пов'язаний з оволодінням узагальненими способами розумових дій у ситуації співробітництва. Ресурс розвитку вбачається у подоланні певної розщепленості референтної оцінки, коли школярі звіряють виконання навчальних завдань з однокласниками, а особистісне визнання отримують від батьків і членів родини. Для підліткового віку характерна конкуренція за визнання в системі референтних відносин. Спрямованість на розвиток здібностей та обдарованості закріплюється в тих випадках, коли підліток усвідомлює досягнення у певній діяльності як свою перевагу у боротьбі за визнання. Роль специфічного, креативно збагаченого середовища вкрай важлива у цьому віці. У юнацькому віці, коли цінності обдарованої особистості часто переростають цінності контактних груп, на перший план виходять цінності груп вищого рівня. Знайомство з біографіями видатних людей, періодичне спілкування з тими, хто досяг успіху в обраній галузі, дозволяє обдарованим юнакам підтримувати мотивацію саморозвитку. Якщо ж з допомогою віртуальних референтних стосунків це не вдається, то відбувається втрата обдарованості і людина під впливом нормативного тиску і групових санкцій повертається до регуляційної схеми розвитку пересічної особистості. На всіх вікових етапах розвитку обдарованості в освітньому середовищі необхідна ціннісна підтримка референтних осіб. Важливо, щоб вона стосувалася не тільки загального особистісного схвалення, а й рефлексії та поцінування тих дій, операцій, особистісних якостей, завдяки яким забезпечується висока продуктивність творчої діяльності й спрямованість на розвиток здібностей та обдарованості.

Item Type: Book
Keywords: обдарована особистість, референтні відносини, освітнє середовище
Subjects: Science and knowledge. Organization. Computer science. Information. Documentation. Librarianship. Institutions. Publications > 1 Philosophy. Psychology
Science and knowledge. Organization. Computer science. Information. Documentation. Librarianship. Institutions. Publications > 3 Social Sciences > 37 Education > 373 Kinds of school providing general education
Science and knowledge. Organization. Computer science. Information. Documentation. Librarianship. Institutions. Publications > 3 Social Sciences > 37 Education > 378 Higher education. Universities. Academic study
Divisions: Institute of Psychology after N.Kostiuk > Department of psychology of giftedness
Depositing User: професор, О. Л. Музика
Date Deposited: 11 Mar 2015 09:11
Last Modified: 11 Mar 2015 09:11
URI: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/8528

Downloads

Downloads per month over past year

Actions (login required)

View Item View Item