- Вовченко, О.А. (orcid.org/0000-0002-4399-0118) (2025) The role of archetypes in the processes of self-identification of modern students: the formation of a modern Ukrainian In: Українське суспільство у перспективах розвитку: історичний, соціально-політичний, освітньо-педагогічний аспекти : матеріали VІ Всеукраїнської міжгалузевої науково-практичної онлайн-конференції, 26–31 березня 2025 року, м. Київ, Україна.
![]() |
Text
vi-vseukrayinska-mizhgaluzeva - naukovo-praktichna-onlayn-konferenciya-ukrayinske-suspilstvo - u-perspektivah-rozvitku - istorichniy - socialno-politichniy - osvitno-pedagogichniy-aspekti_publications-436-442.pdf - Published Version Download (376kB) |
Abstract
The features of the «archetype» phenomenon, as an effective factor in the education, formation and self-identification of the growing generation, are considered. The influence of archetypes on the formation of a unique authentic self-identification is characterized. The place and role of ethnic archetypes in the processes of modern transformation of social and cultural realities are outlined. The main age stages of assimilation of «ethnic knowledge» and the formation of ethnic self-identification have been revealed.
Item Type: | Conference or Workshop Item (Paper) |
---|---|
Additional Information: | У збірник увійшли статті й тези учасників VІ Всеукраїнської міжгалузевої науково-практичної онлайн-конференції «Українське суспільство у перспективах розвитку: історичний, соціально-політичний, освітньо-педагогічний аспекти», у межах ХVІ Міжнародної виставки «Сучасні заклади освіти–2025», у яких автори висвітлюють питання переосмислення та повернення історії України й просування її на світовому рівні; визначення актуальних проблем розвитку українського суспільства на принципах свободи, рівності, поваги до людської гідності, дотримання прав людини і верховенства права; актуалізують освітньо-педагогічні тенденції вдосконалення національної освіти; окреслюють напрями розвитку обдарованих дітей і юні в умовах боротьби за незалежність і цілісність України. Видання рекомендовано для науковців, керівників і представників освітніх закладів, інститутів післядипломної освіти, педагогічних працівників усіх ланок системи освіти. Статті подано в авторській редакції (збережено авторські мову й граматику). Автори опублікованих матеріалів несуть відповідальність за точність наведених фактів, цитат, посилань на джерела тощо. |
Keywords: | dentification, ethnic self-identification, self-determination, archetype, modern Ukrainian, ethnic upbringing of a child, modern schoolchild |
Subjects: | Science and knowledge. Organization. Computer science. Information. Documentation. Librarianship. Institutions. Publications > 1 Philosophy. Psychology |
Divisions: | Mykola Yarmachenko Institute of special education and psychology of National academy of educational sciences of Ukraine > Department of education of children with sensory development disorders |
Depositing User: | Зав.від. С.В. Литовченко |
Date Deposited: | 18 Jul 2025 13:44 |
Last Modified: | 18 Jul 2025 13:44 |
URI: | https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/746103 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
![]() |
View Item |