Theoretical and methodological principles of designing and implementing STEM education

- Піддячий, Микола Іванович (orcid.org/0000-0001-6571-1450) (2023) Theoretical and methodological principles of designing and implementing STEM education Витоки педагогічної майстерності (32). pp. 188-193. ISSN 2075-146X

[img] Text
7-23_Піддячий_МІ-Полтава.pdf

Download (410kB)

Abstract

In the course of developing the strategy and theoretical and methodological foundations for designing and implementing STEM education of students, in the context of the prospects for social and labor development, it is necessary to harmonize their psychological sphere and form the ability to interact productively through education in the context of the general secondary education system. In the process of interaction, according to the proposed algorithm, with certain forms, methods and means of education, consciousness is formed at a new level of development, which is due to the ability to introspect and the accumulation of multifaceted psychological experience. The result is the ability to engage in productive activities that meet the interests, capabilities and aptitudes in the context of adaptability to employers' needs. The student's perspectives are considered as a dynamic characteristic of professional self-determination and a forecast of changes in the labor market, which allows to project the success of adaptation to existing conditions and to identify the compliance of their own capabilities with the requirements of productive activity through STEM education. Modern STEM education should ensure the formation of competence levels of students who are able to analyze productive activities and solve problems, be ready for continuous learning and development in a rapidly changing technical and technological environment. It has numerous trends, as it is dynamically developing and adapting to the requirements of the modern world and rapidly changing technologies. The trends outlined in the report indicate the systemic development of STEM education as an important component of the modern educational process aimed at preparing students for life and work in the modern innovation space. The development and implementation of STEM education is based on theoretical and methodological principles that define the basic principles and approaches to its development. These theoretical and methodological foundations help to create a basis for the productive implementation of STEM education, contributing to the development of students' competence levels and preparing them for productive interaction in the modern world. At the same time, the development of educational and methodological support (EMS) for STEM education includes several key stages and requires the cooperation of various specialists in the fields of science, technology, engineering and mathematics. Testing and evaluating the effectiveness of organizational forms, methods and means of implementing STEM education in the process of competence formation are important for ensuring the quality of education and further improving the educational process. The next stage of further research in this area is to develop the content of STEM education and requirements for student training, which should systematize the links between the purpose, means and results of the formed qualities, values and competencies and the conditions for their productive application.

Item Type: Article
Additional Information: ISSN: Print 2075 – 146X, Online 2616-6623. Витоки педагогічної майстерності. 2023. Випуск 32, 3. ISSN 2616-6623. UDC 37.091.12:005.336.5. ВИТОКИ ПЕДАГОГІЧНОЇ МАЙСТЕРНОСТІ. Засновник і видавець: ПОЛТАВСЬКИЙ НАЦІОНАЛЬНИЙ ПЕДАГОГІЧНИЙ УНІВЕРСИТЕТ ІМЕНІ В. Г. КОРОЛЕНКА. Друкується за ухвалою вченої ради Полтавського національного педагогічного університету імені В.Г. Короленка (протокол No 4 від 26.10. 2023 р.). Журнал входить до переліку наукових фахових видань України (категорія Б), в яких можуть публікуватися результати дисертаційних робіт(Наказ Міністерства освіти і науки України від 2 липня 2020 р. No 886). Індексується в Index Copernicus International та Ulrichsweb Global Serials Directory. Головний редактор Гриньова Марина Вікторівна – доктор педагогічних наук, професор, член-кореспондент НАПН України, ректор Полтавського національного педагогічного університету імені В.Г. Короленка. Члени редколегії: Гриньов Роман Станіславович, доктор фізико-математичних наук, факультет фізики Аріельського університету, Держава Ізраїль, Даниско Оксана Володимирівна, кандидат педагогічних наук, доцент Полтавського національного педагогічного університету імені В.Г. Короленка, Довга Тетяна Яківна, доктор педагогічних наук, професор Центральноукраїнського державного національного педагогічного університету імені В. Винниченка, м. Кропивницький, Дзюба Тетяна Михайлівна, кандидат психологічних наук, доцент Полтавського національного педагогічного університету імені В.Г. Короленка,Дяченко-Богун Марина Миколаївна, доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри Полтавського національного педагогічного університету імені В.Г. Короленка, Жамардій Валерій Олександрович, доктор педагогічних наук, доцент Полтавського державного медичного університету Жданова-Неділько Олена Григорівна, доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри Полтавського національного педагогічного університету імені В.Г. Короленка Кононец Наталія Василівна, доктор педагогічних наук, доцент Вищого навчального закладу Укоопспілки «Полтавський університет економіки і торгівлі», Кращенко Юрій Петрович, кандидат педагогічних наук, доцент Полтавського національного педагогічного університету імені В.Г. Короленка, начальник Управління державної служби якості освіти України в Полтавській області, Моргун Володимир Федорович, кандидат психологічних наук, доцент Полтавського національного педагогічного університету імені В.Г. Короленка, Ткаченко Андрій Володимирович, доктор педагогічних наук, професор Полтавського національного педагогічного університету імені В.Г. Короленка, Хоменко Павло Віталійович, доктор педагогічних наук, професор Полтавського національного педагогічного університету імені В.Г. Короленка. Відповідальний редактор – доктор педагогічних наук О.Г. Жданова-Неділько. Витоки педагогічної майстерності: журнал / Полтав. нац. пед. ун-т імені В. Г. Короленка. Полтава, 2023. Випуск 32. 254 с. (Серія «Педагогічні науки»)
Keywords: STEM education; key activities; productive activities; psychological experience; consciousness; social and labor development; technologies.
Subjects: Science and knowledge. Organization. Computer science. Information. Documentation. Librarianship. Institutions. Publications > 3 Social Sciences > 37 Education > 37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
Science and knowledge. Organization. Computer science. Information. Documentation. Librarianship. Institutions. Publications > 3 Social Sciences > 37 Education > 373 Kinds of school providing general education
Science and knowledge. Organization. Computer science. Information. Documentation. Librarianship. Institutions. Publications > 3 Social Sciences > 37 Education > 374 Education and training out of school. Further education
Science and knowledge. Organization. Computer science. Information. Documentation. Librarianship. Institutions. Publications > 3 Social Sciences > 37 Education > 378 Higher education. Universities. Academic study
Divisions: Institute of Pedagogics > Department of STEM Education
Depositing User: Професор Микола Іванович Піддячий
Date Deposited: 12 Dec 2023 09:34
Last Modified: 12 Dec 2023 09:34
URI: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/738299

Downloads

Downloads per month over past year

Actions (login required)

View Item View Item