КЛАСИФІКАЦІЙНІ КРИТЕРІЇ МАСОВИХ ВІДКРИТИХ ОНЛАЙН-КУРСІВ З ІНТЕЛЕКТУАЛЬНОЇ ВЛАСНОСТІ
DOI:
https://doi.org/10.33407/itlt.v78i4.3353Ключові слова:
інформаційно-комунікаційні технології, інформаційно-освітні технології, відкриті освітні ресурси, масовий відкритий онлайн курс, інтелектуальна власністьАнотація
У статті проаналізовано діапазон масових відкритих онлайн курсів з інтелектуальної власності на провідних платформах дистанційного навчання як елемент інформаційно-освітніх технологій. Розглянуто онлайн курси на платформах: Coursera, EdX, FutureLearn, SWAYAM, Canvas Network, Центр електронного навчання Всесвітньої організації інтелектуальної власності та інших. Коротко охарактеризовано ці платформи. Масові відкриті онлайн курси, що функціонують на базі цих платформ, стосуються різних аспектів інтелектуальної власності. Для кожного курсу зазначені: університет або організація, яка його створила; викладач; мова викладання; тривалість курсу і навантаження, необхідне для його освоєння; умови доступу до освітніх ресурсів курсу і отримання сертифіката про його проходження.
Наведено кількісний розподіл курсів за країнами-розробниками дистанційних курсів з інтелектуальної власності. Лідерами тут є міжнародні організації та США. Розглянуто можливості доступу з точки зору мовної підготовки. Переважна більшість курсів доступна англійською мовою. Значна частина курсів доступна також російською. Було зроблено розподіл дистанційних курсів за тематичним спрямуванням. В основному онлайн курси розглядають лише загальні питання інтелектуальної власності. Замало курсів, які корисні для отримання ґрунтовних знань з конкретних питань. Особлива увага приділена такому важливому і цікавому аспекту, як-от можливості доступу до змісту і отримання сертифіката за проходження курсу. За цими критеріями всі курси були розділені на чотири групи. Було виявлено, що отримання сертифіката на переважній більшості дистанційних курсів з інтелектуальної власності на цих платформах є тією чи іншою мірою платним або сертифікат про закінчення курсу взагалі відсутній. Лише дев’ять курсів мають повністю безкоштовний доступ до освітніх ресурсів і отримання сертифіката.
Завантаження
Посилання
Про Національну стратегію розвитку освіти в Україні на період до 2021 року, № 344/2013. Офіційний вісник України від 12.07.2013, № 50, с. 18, ст. 1783., 2013.
Про Стратегію сталого розвитку «Україна – 2020», № 5/2015. Офіційний вісник України від 23.01.2015, № 4, с. 8, ст. 67., 2019.
Про схвалення Концепції реформування державної системи правової охорони інтелектуальної власності в Україні, № 402-р. Офіційний вісник України від 14.06.2016, № 44, с. 48, ст. 1625., 2019.
Про схвалення Стратегії розвитку інформаційного суспільства в Україні, № 386-р. Офіційний вісник України від 21.06.2013, № 44, с. 79, ст. 1581., 2019.
A. Kaplan, and M. Haenlein, "Higher education and the digital revolution: About MOOCs, SPOCs, social media, and the Cookie Monster", Business Horizons, vol. 59, no. 4, pp. 441-450, 2016. doi: 10.1016/j.bushor.2016.03.008.
C. Christensen, E. Michael, and R. McDonald, "What is Disruptive Innovation?", Harvard Business Review, vol., 2015.
S. Young, "From Disruption to Innovation: Thoughts on the Future of MOOCs", Voprosy obrazovaniya / Educational Studies Moscow, no. 4, pp. 21-43, 2018. doi: 10.17323/1814-9545-2018-4-21-43.
К. Бугайчук, "Массовые открытые дистанционные курсы: история, типология, перспективы", Высшее образование в России, 3, с. 148-155, 2013.
С. Титова, "МООК в российском образовании", Высшее образование в России, 12, с. 145-149, 2015.
С. Золотухин, "Преимущества и недостатки массовых открытых онлайн-курсов", Дискуссия, 4 (56), с. 97-102, 2015.
М. Махмутова, и Г. Махмутов, "Модели и платформы реализации массовых открытых онлайн курсов", Современные информационные технологии и ИТ-образование, 111, с. 486-496, 2015.
П. Пеккер, "Причины отсева слушателей при онлайн-обучении", Ценности и смыслы, 1, с. 139-151, 2019. doi: 10.24411/2071-6427-2018-10055.
Judy Lever-Duffy, and Jean B McDonald, Teaching and Learning with Technology. Ana A. Ciereszko, Al P. Mizell (3rd ed.). Allyn & Bacon, 2007.
В. Кухаренко та ін., Теорія та практика змішаного навчання. Харків: "Міськдрук", НТУ "ХПІ", 2016.
T. Semenova, K. Vilkova, and I. Shcheglova, "The MOOC Market: Prospects for Russia", Voprosy obrazovaniya / Educational Studies Moscow, no. 2, pp. 173-197, 2018. doi: 10.17323/1814-9545-2018-2-173-197.
Р. Кірін, В. Хоменко, та І. Коросташова, Інтелектуальна власність: підручник. Д.: Національний гірничий університет, 2012.
"The WIPO Academy Year in Review 2018", Welc.wipo.int, 2018. [Електронний ресурс]. Доступно: https://welc.wipo.int/homepage/resources/wipo_academy_review_2018_en.pdf. Дата звернення: Серп. 24, 2019].
Р. Кірін, В. Хоменко, та І. Коросташова, Патентологія: навчальний посібник. Д.: НТУ «Дніпровська політехніка», 2018.
REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)
On the National Strategy for the Development of Education in Ukraine for the Period until 2021, No. 344/2013. Official Bulletin of Ukraine of 12.07.2013, vol. 50, p. 18, Art. 1783, 2013 (in Ukrainian).
On Ukraine 2020 Sustainable Development Strategy, No. 5/2015. Official Bulletin of Ukraine of 23.01.2015, vol. 4, p. 8, Art. 67, 2019 (in Ukrainian).
On Approving the Concept of Reforming the State System of Legal Protection of Intellectual Property in Ukraine, No. 402-p. Official Journal of Ukraine of 14.06.2016, vol. 44, p. 48, Art. 1625, 2019 (in Ukrainian).
On Approval of the Strategy for the Development of the Information Society in Ukraine, No. 386-р. Official Bulletin of Ukraine of 21.06.2013, № 44, p. 79, Art. 1581, 2019 (in Ukrainian).
A. Kaplan, and M. Haenlein, "Higher education and the digital revolution: About MOOCs, SPOCs, social media, and the Cookie Monster", Business Horizons, vol. 59, no. 4, pp. 441-450, 2016. doi: 10.1016/j.bushor.2016.03.008.
C. Christensen, E. Michael, and R. McDonald, "What is Disruptive Innovation?", Harvard Business Review, vol., 2015 (in English).
S. Young, "From Disruption to Innovation: Thoughts on the Future of MOOCs", Voprosy obrazovaniya / Educational Studies Moscow, no. 4, pp. 21-43, 2018. doi: 10.17323/1814-9545-2018-4-21-43 (in English).
K. Buhaichuk, "Mass Open Distance Courses: History, Typology, Prospects", Higher Education in Russia, vol. 3, pp. 148-155, 2013 (in Russian).
S. Titova, "MOOC in Russian Education", Higher Education in Russia, vol. 12, pp. 145-149, 2015 (in Russian).
S. Zolotukhin, "Advantages and Disadvantages of Massive Open Online Courses," Discussion, vol. 4 (56), pp. 97-102, 2015 (in Russian).
M. Makhmutova, and G. Makhmutov, "Models and platforms for implementing mass open online courses", Modern Information Technologies and IT Education, vol. 111, pp. 486-496, 2015 (in Russian).
P. Pecker, "Reasons for Listener Dropout in Online Learning," Values and Meanings, vol. 1, pp. 139-151, 2019 (in Russian). doi: 10.24411/2071-6427-2018-10055 (in Russian).
Judy Lever-Duffy, and Jean B McDonald, Teaching and Learning with Technology. Ana A. Ciereszko, Al P. Mizell (3rd ed.). Allyn & Bacon, 2007. (in English).
V. Kukharenko et al., Theory and Practice of Blended Learning. Kharkiv: "Miskdruk", NTU "KPI", 2016. (in Ukrainian).
T. Semenova, K. Vilkova, and I. Shcheglova, "The MOOC Market: Prospects for Russia", Voprosy obrazovaniya / Educational Studies Moscow, no. 2, pp. 173-197, 2018. doi: 10.17323/1814-9545-2018-2-173-197 (in English).
R. Kirin, V. Khomenko, and I. Korostashova, Intellectual Property: Textbook. D.: National Mining University, 2012. (in Ukrainian).
"The WIPO Academy Year in Review 2018", Welc.wipo.int, 2018. [Online]. Available: https://welc.wipo.int/homepage/resources/wipo_academy_review_2018_en.pdf. Accessed: Aug. 24, 2019 (in English).
R. Kirin, V. Khomenko, and I. Korostashova, Patentology: Textbook. D.: Dnipro University of Technology, 2018. (in Ukrainian).
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які подають матеріали до цього журналу, погоджуються з наступними положеннями:
- Автори отримують право на авторство своєї роботи одразу після її публікації та назавжди зберігають це право за собою без жодних обмежень.
- Дата початку дії авторського права на статтю відповідає даті публікації випуску, до якого вона включена.
Ліцензування контенту
- Автори передають журналу право першої публікації свого рукопису на умовах ліцензії Creative Commons ("Із зазначенням авторства - Некомерційне використання - Поширення на тих же умовах") 4.0 Міжнародна (CC BY-NC-SA 4.0), котра дозволяє іншим особам вільно читати, завантажувати, копіювати і роздруковувати представлені матеріали, здійснювати пошук контенту та посилатись на опубліковані статті, поширювати їх повний текст і використовувати з будь-якою законною некомерційною метою (в тому числі з навчальною або науковою) та обов'язковим посиланням на авторів робіт і первинну публікацію у цьому журналі.
- Опубліковані оригінальні статті в подальшому не можуть використовуватись користувачами (окрім авторів) з комерційною метою або поширюватись сторонніми організаціями-посередниками на платній основі.
Політика депонування
- Редакція журналу заохочує розміщення авторами рукопису статті в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах), оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності і динаміці цитування (див. задекларовану політику депонування даного журналу в директорії Sherpa/Romeo).
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження статті у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати її в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на первинну публікацію у цьому журналі.
- Дозволяється самоархівування постпринтів (версій рукописів, схвалених до друку в процесі рецензування) під час їх редакційного опрацювання або опублікованих видавцем PDF-версій.
- Самоархівування препринтів (версій рукописів до рецензування) не дозволяється.