Система професійно-цифрових компетентностей викладача вищого педагогічного навчального закладу

- Kucheriavyi, O. H. (orcid.org/0000-0001-5469-0949) (2022) Система професійно-цифрових компетентностей викладача вищого педагогічного навчального закладу ScienceRise: Pedagogical Education, 2 (47). pp. 44-49. ISSN 2519-4976

[img] Text
255072-Article Text-587102-2-10-20220519.pdf

Download (241kB)

Abstract

Стаття присвячена проблемі обґрунтування цілісної цільової спрямованості підготовки майбутніх учителів закладів вищої педагогічної освіти до професійної діяльності в умовах цифровізації суспільства: системи їх професійно-цифрових компетентностей. Висувається основна концептуальна ідея: професійно-цифрові компетентності викладача вищого педагогічного навчального закладу знаходяться в ізоморфній залежності від його професійних функцій і утворюють цілісну систему – еталонну модель цільового орієнтиру цифровізованого освітнього процесу в аспірантурі. Інтегрально-функціональний вимір описує процедуру створення цілісного набору оновлених функцій викладача в цифровому освітньому середовищі педагогічного університету. Окреслено сукупність критеріїв їх пошуку: 1) специфіка функціонального наповнення видів педагогічної діяльності з урахуванням процесу цифровізації вищої освіти; 2) предмет стосунків учителя з майбутніми вчителями та громадським життям; 3) характер відповідних посилань. За всіма критеріями в їх єдності визначено три основні професійно визначені функції: евристично-цифрову, управлінсько-цифрову та цифровий саморозвиток. До них додаються суто інструментальні загальнопрофесійні – виконавчо-цифрові, технічно-цифрові та функція відповідності цифровій безпеці. Підкреслено відмінності між поняттями «професійно-цифрова» та «цифрова» компетентність. Сформульовано концепцію системи професійно-цифрових компетентностей викладача вищого педагогічного навчального закладу як цілісної та взаємопов’язаної сукупності їх компонентів, адекватної його певним професійним функціям у цифровому середовищі. Визначено таку актуальну систему компетентностей: евристично-цифровий аспект (компетентності у сферах педагогічних інновацій, цифрового змісту особистісно-професійного розвитку, зокрема, світоглядно-екзистенційної спрямованості тощо); управлінський та цифровий аспект (компетентності педагога діагностично-прогностичної, мотиваційної, проектної, організаційної, стимулюючої та контрольної функціонально-управлінського характеру); саморозвиток-цифровий аспект (важливий для особистісного, професійного та професійно-культурного розвитку компетентності вчителя); аспект цифрової культури (цифрові компетенції, висвітлені в літературі, важливі для пошуку, прийому, обробки та виведення інформації, використання базового та прикладного програмного забезпечення, вирішення технічних проблем, захист персональних даних, авторське право тощо).

Item Type: Article
Keywords: digitalization, competence, professional-digital competence, system of professional-digital competences of a teacher
Subjects: Science and knowledge. Organization. Computer science. Information. Documentation. Librarianship. Institutions. Publications > 00 Prolegomena. Fundamentals of knowledge and culture. Propaedeutics > 004 Computer science and technology. Computing. Data processing > 004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
Science and knowledge. Organization. Computer science. Information. Documentation. Librarianship. Institutions. Publications > 3 Social Sciences > 304 Social questions. Social practice. Cultural practice. Way of life (Lebensweise)
Science and knowledge. Organization. Computer science. Information. Documentation. Librarianship. Institutions. Publications > 3 Social Sciences > 37 Education > 378 Higher education. Universities. Academic study
Divisions: Institute of Pedagogical Education and Education for the Adults > Department of Theory and Practice of Pedagogical Education
Depositing User: професор Лариса Михайлівна Петренко
Date Deposited: 02 May 2023 11:06
Last Modified: 02 May 2023 11:06
URI: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/735046

Downloads

Downloads per month over past year

Actions (login required)

View Item View Item